نوشته شده توسط : نت نیوز


بهترین نوع روکش دندان چیست؟کامپوزیت ونیر یکی از پرطرفدارترین روش های دندانپزشکی زیبایی این روزها است و معمولا برای بهبود شکل و زیبایی دندان های جلویی شما استفاده می شود. ونیرهای کامپوزیت که لایه هایی همرنگ با دندان هستند و برای پوشاندن عیوب خارجی روی دندان قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند و توسط برندهای مختلف تولید می شوند.

انتخاب مواد مناسب برای ساخت پروتز کامپوزیت به دندانپزشک شما بستگی دارد که با توجه به شرایط و نوع دندان هر فرد گزینه های مختلفی برای ساخت پروتز دارد.

شناخت بهترین انواع کامپوزیت ونیرها به شما کمک می کند تا قبل از تعهد بهترین انواع را بیاموزید و بادوام ترین و بادوام ترین روش و نوع کامپوزیت ونیر را برای خود انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که انواع کامپوزیت ونیرهای دندانی مواد و هزینه های ساخت متفاوتی دارند.

انواع کامپوزیت ونیر با توجه به نوع اجرا

به طور کلی ترکیب روکش های دندانی را می توان به دو صورت اعمال کرد که در زیر توضیح داده شده است:

1. روکش پارسیل (کامپوزیت روکش دندان های ترک خورده)

روکش پارسیل یکی از رایج ترین روش های زیبایی دندان است که برای رفع مشکلات موضعی دندان و ترمیم بخشی از دندان آسیب دیده استفاده می شود. به دلیل کیفیت بالای مواد به کار رفته در این نوع، دقیقا مشابه دندان است و تفاوتی بین دندان و لایه کامپوزیت وجود ندارد. این روش بسیار محبوب است و تنها در صورتی می توان از آن استفاده کرد که بخشی از دندان آسیب دیده باشد.

2. روکش کامل (ونیر کامپوزیت کامل دندان)

فول ونیر نوعی ونیر کامپوزیت است که تمام قسمت های دندان را ترمیم می کند. به عبارت دیگر، لایه مواد کامپوزیت به طور کامل روی دندان کشیده شده و عیوب قابل مشاهده دندان را پنهان می کند. در انجام این نوع ترکیب باید به عواملی مانند اکلوژن، سن بیمار، نحوه قرارگیری دندان ها، روی هم قرار گرفتن دندان ها و سلامت دندان ها توجه شود. طول عمر و دوام روکش های کامل تا حد زیادی به سطح بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

انواع روکش کامپوزیت به روش ساخت

دو نوع تاکتیک برای فولونیرینگ وجود دارد:

1. روش مستقیم (روکش دندان یک تکه)

به این ترتیب دندانپزشک مواد کامپوزیت را مستقیماً روی دندان قرار می دهد و آن را قالب می زند تا به موقعیت مطلوب و نهایی برسد. این نوع روش ترکیبی زمان بر است اما تمامی مراحل در یک جلسه قابل انجام است و تعداد مراجعه به مطب دندانپزشکی کم خواهد بود.

2. روش مستقیم (ساخت دندان های آزمایشگاهی)

در روش متداول ونیر کامپوزیت غیر مستقیم، کامپوزیت در آزمایشگاه ساخته می شود. ابتدا قالبی از دندان فرد ساخته می شود و به آزمایشگاه ارسال می شود که از آن روکش کامپوزیت مناسب بیمار ساخته شده و روی دندان قرار می گیرد.

انواع کامپوزیت های دندانی بر اساس ساختار

مواد تشکیل دهنده دارای ویژگی های متفاوتی هستند که بر خواص آنها تأثیر می گذارد و دندانپزشکان با توجه به نیاز هر فرد آنها را انتخاب می کنند.

1. ترکیب ماکروفیل یا ماکروفیل

ترکیب ماکروفیل اولین نوع ترکیبی بود که وارد بازار شد. اندازه ذرات این مخلوط بین 10 تا 50 میکرومتر است. اندازه ذرات آن را قوی می کند، اما زیبا نیست. این ذرات به قدری بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند، صیقل دادن آنها به سختی انجام می شود و می توانند از سیستم رزین جدا شوند. استفاده از کامپوزیت ماکروفیل امروزه رایج نیست و فقط در ترمیم های بسیار قدیمی یافت می شود.

2. کامپوزیت میکروفیلار فینکارن

این نوع کامپوزیت اولین بار در اواخر دهه هفتاد معرفی شد و اندازه ذرات آن کمتر از 100 نانومتر است. این اندازه ذرات از نظر زیبایی شناختی قابل قبول هستند و به راحتی قابل توزیع هستند. اما استحکام کمتری دارد و مقاومت آنها برای تحمل تنش فشاری پشت دندان کافی نیست. از میکروفیلم های کامپوزیتی موجود در بازار می توان به نسخه های مختلف هلیومولار از شرکت Vivadent و Renamel از Cosmedent اشاره کرد.

3. ترکیب هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید

این نوع مخلوط مخلوطی از ذرات 10 و 50 میکرومتری و 40 نانومتری است. به همین دلیل، دارای قدرت ماکروفیل و قابلیت انتقال میکروپر به طور همزمان است نمونه‌هایی از کامپوزیت‌های نانوهیبرید تجاری موجود عبارتند از Tetric EvoCeram و IPS Empress Direct از Ivolar Vivadent و Herculite Ultra از Kerr. هرکول XRV تنها میکروهیبرید موجود در بازار است

4. کامپوزیت نانوفیل

نانوکامپوزیت یا نانوفیل آخرین نسل کامپوزیت متعلق به 3M ESPE است. Filtek Supreme Ultra Universal حاوی ذرات 20 نانومتری است که با هم نانوخوشه هایی را تشکیل می دهند. ویژگی منحصر به فرد این نوع مخلوط، استحکام و دوام بیشتر و همچنین قیمت مقرون به صرفه تر آن است.

ونیرهای کامپوزیت دندان بهترین نوع خواص را دارند

برای انتخاب بهترین نوع روکش دندان بهتر است ویژگی های زیر را در نظر بگیرید:

فرصت های شغلی و عدم تطابق

ترکیبی که برای تثبیت فرم دندان ها استفاده می شود باید به راحتی قالب گیری شود و در عین حال شکل ایجاد شده را حفظ کرده و آسیب نبیند. این چیزها باید از نظر غلظت و کیفیت مناسب باشند نه آب یا آب لوله کشی و نه آنقدر نرم که به دستگاه دندانپزشکی بچسبند.

طیف رنگی کامل و شفاف

بسیاری از برندهای کامپوزیت ونیر 12 رنگ مختلف برای مینا و عاج ارائه می دهند. هر چه یک برند طیف رنگی بیشتری ارائه دهد، دندانپزشک و بیمار انتخاب های بیشتری دارند. دندانپزشک با رنگ های مختلف کامپوزیت مینا و عاج می تواند لایه به لایه روی کامپوزیت دندان کار کرده و با دقت به نتیجه دلخواه برسد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مقاله، چه رنگی برای دندان بهتر است؟ مطالعه

راهنمای رنگ دقیق

بهترین نوع روکش کامپوزیت، نوعی با دستورالعمل های دقیق سایه است. بنابراین، رنگ انتخاب شده توسط بیمار بر اساس دستورالعمل دقیقاً با رنگ ایجاد شده در طول عمل مطابقت دارد.

دوام و طول عمر

ترکیبات برندهای مختلف کیفیت یکسانی ندارند. هنگام انتخاب یک نام تجاری کامپوزیت، باید دوام، مقاومت در برابر میخ و سایش، مقاومت در برابر فشار و کاهش حجم آن را در نظر بگیرید. همچنین می توانید از یک ترکیب با کیفیت و بادوام برای دندان های عقب استفاده کنید.

بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که تمامی کامپوزیت ونیرهای موجود در بازار دارای استانداردهای کیفی لازم جهت ارائه در بازار جهانی می باشند و انتخاب نوع قطعه بستگی به تشخیص دندانپزشک، ترجیحات و ترجیحات بیمار دارد. . هزینه های ضروری

همچنین دوام کامپوزیت ونیر فراتر از برند، به تجربه و مهارت دندانپزشک در تشخیص برند مناسب شما و نصب و اجرای صحیح آن بستگی دارد. در برخی موارد مشاهده می شود که بهترین و گران ترین برند کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک غیر متخصص انجام می شود و نتیجه مطلوبی برای بیمار به همراه ندارد. پس در انتخاب دندانپزشک دقت کنید.

چندین برند کامپوزیت ونیر در ایران موجود است و در دندانپزشکی کاربرد دارد. بهترین و بهترین برندها در این میان، برندهای ژاپنی Geanial، Gradia Direct و Kuraray، برندهای آمریکایی Bisco، 3M و Cosmedent و برند سوئیسی Sarmco هستند.

البته از دیگر برندهای با کیفیت مورد استفاده می توان به Tokuyama Dental America، Kerr، Ivoclar Vivaden، DMP Dental، DMG America، Coltene و SDI اشاره کرد.

متن کامل مقاله را بخوانید:  https://drsheidaclinic.com/dental-composite/





:: بازدید از این مطلب : 8528
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: